Jastreb

Jastreb na letališču Lesce leta 1958 (Vir: Letalstvo na gorenjskem)

Jastreb

Leto: 1945
Konstruktor: ing. Ivo Šoštarič
Razpetina: 15,10 m
Dolžina: 6,85 m
Konstrukcija: lesena
Namen: Enosedežno trenažno jadralno letalo.

 

Projekcije letala Jastreb (Risba: Anton Pavlovčič)Leto: 1945
Konstruktor: ing. Ivo Šoštarič
Konstrukcija: lesena
Razpetina: 15,10 m
Dolžina: 6,85 m
Višina: 1,87 m
Površina krila in krilc: 15,5 m2
Površina krilc: 2,31 m2
Površina horizontalnega stabilizatorja: 0,65 m2
Površina višinskega krmila: 0,93 m2
Površina horizontalnega repa: 1,56m2
Površina vertikalnega stabilizatorja: 0,267 m2
Površina smernega krmila: 0,925 m2
Površina vertikalnega repa: 1,192 m2
Globina krila v korenu: 1,4 m
Globina krila na koncu: 0,45 m
Zoženje krila: 3,12
Vitkost krila: 14,7
Masa praznega letala: 167 kg
Vzletna masa: 257 kg
Ploskovna obremenitev: 16,6 kg/m2
Finesa: 22,3 pri hitrosti 62,5 km/h
Najmanjše padanje: 0,72m/s pri hitrosti 57,8 km/h
Najmanjša hitrost: 49 km/h
Največja hitrost z zračnimi zavorami: 210 km/h
Največja hitrost v aerozapregi: 128 km/h
Namen: trenažno jadralno letalo

JastrebJadralno letalo Jastreb je enosedežno trenažno letalo klasične lesene gradnje, ki je služilo tudi za šolanje osnovnih akrobacij. To je bilo četrto letalo mariborskega  konstruktorja ing. Iva Šoštariča, sledilo pa je potrebam športnega letalstva v naših aeroklubih. Jastreb je prvič poletel 21. 11. 1945. Prototip so v dveh mesecih in pol izdelali v tovarni Utva v Pančevu in je bilo verjetno prvo jadralno letalo, konstruirano in izdelano v Jugoslaviji po 2. svetovni vojni. Prva letala so imela odprto kabino in so bila brez krilnih opornic. krila letala so bila nekoliko prešibka in dogajale so se nesreče. Inž. Šoštarič je letalo zato nekoliko predelal, dodal opornice, spremenil obliko in zmanjšal površino smernega krmila za aerodinamično izranavanje sil, končno pa je letalo dobilo tudi zaprto kabino. Tako predelan Jastreb je postal zelo priljubljen in so ga uporabljali v vseh tedanjih letalskih šolah kot trenažno jadralno letalo, ki je omogočalo tudi šolanje osnovnih akrobacij. Gradili so ga tudi v ljubljanski tovarni Letov, ki se je kasneje preoblikovala v Letalski inštitut Slovenije Branko Ivanuš - LIBIS.
Jastreb (Vir: Krila, april 1983)Jastreb (Vir: Krila, november 1979)Jastreb je bil visokokrilno leseno trenažno jadralno letalo, ki je bilo za tiste čase zelo napredno zasnovano, kar dokazuje razpon krila in njegova vitkost, pa tudi uporaba zračnih zavor. Trup je imel šestkotni presek in je bil izdelan iz lesenih reber in vzdolžnih letvic ter prekrit z vezano ploščo, nanj pa je s samo enim vijakom pritrjen višinski stabilizator. Kabina je dvodelna, z vetrobranom in pokrovom. Pokrov se lahko odstrani in se lahko leti samo z vetrobranom ali pa s popolnoma zaprto kabino. Tudi krilo je bilo leseno, s torzijsko oplato iz vezane plošče pred glavnim krilnim nosilcem. Pomožni nosilec se nahaja v torzijskem nosu pred glavnim nosilcem, kar je zelo nenavadno. Jastreb (Vir: panoji ALC)JastrebPoložen je vzporedno z glavnim nosilcem, prenos sil pa se vrši preko reber in oplate. Zadnji del krila je bil prekrit s platnom. V krila so vgrajene tudi zračne zavore. Smerni in višinski stabilizator sta bila prekrita z vezano ploščo, obe krmili pa s platnom. Višinsko krmilo ima tudi trimer višine. Krilo je imelo majhen V-lom in je bilo na obeh straneh podprto z opornicama.
Jastreb (Vir: aeroklub-sarajevo.ba)Jastreb (Vir: www.j2mcl-planeurs.net)Podatki o letalu se v različnih virih nekoliko razlikujejo, kar je razumljivo, če upoštevamo kako se je letalo spreminjalo. Krilo je imelo v korenu profil göttingen 549, ki je prehajalo v profil CAGI 731 na koncih krila.
Jastreb (Vir: www.j2mcl-planeurs.net)Kabina Jastreba (Vir: aeroklub-sarajevo.ba)Jastreb v Lescah (Vir: Letalstvo na Gorenjskem)Letalo je namenjeno za učenje jadranja, letenja v aerozapregi, ter izvajanju osnovnih akrobacij. Jastreba so izdelovali v seriji in je bilo nekaj časa standardno šolsko letalo. Na letalskem mitingu v Beogradu na dan letalstva leta 1948, je bilo s tem letalom prikazano skupinsko letenje, akrobacije in hrbtni let. Šest letal tega tipa, je sodelovalo tudi na velikem srečanju jadralnih letal v Cerkljah, leta 1947.
Letalo je bilo prepuščeno nemilosti vremena in sicer nekje v okolici Maribora. Rešila sta ga g. Jaklič in g. Briški, ki sta letalo varno shranila na suho in čakala na primernega intuziasta, ki naj bi letalo obnovil. Na srečo ni trajalo dolgo. Letalo je leta 1994 v celoti obnovil ing. Bitenc.