Čavka - Kavka

Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)

Čavka - Kavka

Leto: 1939
Konstruktor: ing. Ivo Šoštarič
Razpetina: 12,75 m
Dolžina: 6,60 m
Konstrukcija: lesena
Namen: Šolsko jadralno letalo, namenjeno pilotom za samostojno letenje.

 

Projekcije letala Čavka (Risba Anton Pavlovčič)Leto: 1939
Konstruktor: ing. Ivo Šoštarič
Proizvajalec: Tovarna UTVA, Pančevo
Leto proizvodnje: 1954
Skupna dolžina letala: 6 m
Razpetina: 12,75 m
Dolžina: 6,60 m
Višina: 2 m
Površina krila: 16.7 m2
Obremenitev krila: 12 kg/m2
Profil: Clark Y mod.
Kot planiranja: 16.5
Hitrost najboljšega planiranja: 56.5 km/h
Hitrost minimalnega propadanja: 0.9 m/s pri 51.8 km/h
Minimalna hitrost: 41.7 km/h
Teža praznega letala: 115 kg
Največja teža letala: cca 200 kg
Konstrukcija: lesena
Namen: šolsko jadralno letalo

Takoj po projektiranju Vrabca se je Šoštarič lotil naslednjega jadralnega letala, tokrat šolskega, ki ga je krstil za Čavko in zasnoval po enaki osnovni zamisli kot prijatelj Humek svojo Metlo. Namenjena je bila pilotom za samostojno letenje. Odločil se je za čim bolj poenostavljen trup s sprednjo gondolo in tankim škatlastim nosilcem repnih površin, ki prinese v primerjavi z običajnimi enakomerno se zožujočimi se trupi precejšen prihranek na teži.Čavka (Vir: opensoaring.com) Jadralno letalo Čavka, 1956 (Vir: ak-ptuj.com)Gondola je bila šesterokotnega preseka, Čavka pred hangarjemzadnji nosilec pa pravokotnega. Ves trup je bil prekrit z vezanim lesom. Škatlasti nosilec se je zadaj razširil v smerni stabilizator, pripet pa je bil z jeklenimi vrvmi na priključke krilnih opornic. Krilo je imelo v srednjem delu dva nosilca, ki pa sta od četrtega rebra prehajala v en sam nosilec. Konca kril sta se razmeroma močno zoževala. Krilo z V-lomom 2 stopinji sta podpirala dva para opornic. Kot pri Vrabcu, se je tudi pri Čavki pokazala značilna Šoštaričeva konstrukcijska misel, ki je poskušala zadovoljiti hkrati aerodinamiko in delavnico. Taka preprosta, toda učinkovita zasnova je zagotavljala ustrezno trdnost, zato je bila Čavka zelo primerna za začetnike, ki so z njo lahko vzleteli sami v aerozapregi.Načrte je spet skoraj v celoti izdelal sam in jeseni 1939 so začeli v Utvi graditi prototip.
Čavka v Murski SobotiSpomladi je s Čavko prvi vzletel Aca Stanojević in brez oklevanja so jo preskusili v aerozapregi. Bila je okretna, lahka, prijetna za krmarjenje in preprosta za oskrbovanje. Prototip se je žal še isto leto pri običajnem klubskem letenju v Vršcu razbil, vendar so tedaj v Utvi zgradili že prve serijske Čavke, lotevali pa so se jih tudi v nekaterih aeroklubskih delavnicah.
V Sloveniji so prvo Čavko začeli graditi v Kranju pozimi 1940/41, vendar je do vojne niso mogli dokončati. Svoje svetle trenutke je doživela šele po vojni. Bila je namenjena za šolanje v aerozapregi, za pobočno jadranje in za osnovne akrobacije.
Poletela je leta 1954. Tako v 50 in zgodnjih 60 letih skoraj ni bilo letalske šole ali aerokluba, ki ne bi imelo vsaj ene Čavke.
Letalski veteran Albin Novak je septembra 1994 po 40 letih spet pilotiral Čavko, ki jo je prej v celoti obnovil. (Tim, 2000, 2, foto: T. Polenec)Ivo Kodrič pred ČavkoLetalo je obnovil gospod Albin Novak in je ponovno poletela leta 1997 v Lescah. Za obnovo je bilo potrebnih 900 ur dela da je omenjeno letalo spet vzletelo pod registrsko številko S5-1183.
Albin Novak je staro ljubljansko čavko, narejeno leta 1954, našel na podstrešju pri enem od letalskih mehanikov. Novi lastnik jo je želel predelati na »nožni« pogon, zato je spremenil prednji del letala s kabino, vgradil je prednje kolo in montiral eliso. Inž. Dominik Gregl se spominja, da so na brniški stezi večkrat opazovali slovenskega »prof. Baltazarja«, kako se je vozil po stezi: »Franček Mordej, ki takrat še ni bil pilot pri Adriji, mu je dajal upanje, da bi morda vendarle lahko poletel z močjo svojih mišic. Nekoč mi je v avtobusu na poti v Ljubljano razlagal, da bi bilo to mogoče. A sem hitro izračunal, da je to utopija. To si lahko ugotovil že na pamet, čavka je bila za kaj takega pretežka,« je povedal inž. Gregl.
Čavka (Vir: j2mcl-planeurs.net)Obnovljena Čavka v Lescah (Vir: Letalstvo na Gorenjskem)Neznani navdušenec je kmalu tudi sam ugotovil, da je v slepi ulici. Čavka je romala nazaj na podstrešje. Albin Novak se je z njo prvič srečal naključno. S prijateljem, ki je vedel za letalo na podstrehi, sta poiskala lastnika, od katerega ga je odkupil šele nekaj let kasneje, ko se je vrnil iz Beograda, kjer je letel v JAT-u. Po izvirnih načrtih je obnovil kabino in deloma trup ter prevleko na krilih, obnovil je tudi nekaj reber. Znova je poletela leta 1997.
Svojevrsten rekord je dosegel Boštjan Pristavec, saj je 21. julija 1998 v Lescah jadral štiri ure in osemindvajset minut, kar je za to letalo vrhunski dosežek. »Bil sem jezen, ker mi ni uspelo ostati v zraku pet ur. Odpel sem na Hujah, saj si nisem upal iti kam dlje. Peljal sem se do konca Belščice in to je bilo tudi vse. Odprta kabina je bila sicer doživetje, a še en teden po tem letu sem čutil posledice prehlada, « se je Boštjan spomnil tega svojega leta.

Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Kabina Čavke (Vir: www.aeroklub-sarajevo.ba)
Čavka (Vir: www.aeroklub-sarajevo.ba)Čavka (Vir: www.aeroklub-sarajevo.ba)
Čavka (Vir: www.aeroklub-sarajevo.ba)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Pogled pilota v Čavki (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Vzlet v aero zapregi (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Čavka v preletu (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Čavka pred pristankom (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)
Čavka pred dotikom steze (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)Čavka (Vir: opensoaring.com, foto: Milan Korbar)

 

 

Model letala Čavka

Po restavriranju letala Čavka, je Albin Novak izdelal še model tega našega trenažnega letala.

Model Čavke na razstavi v LescahModel Čavke pred leškim hangarjem
ČavkaČavka